Waarom innovatie moeilijk is

Innoveren is lastig. Angst is de grootste vijand van innovatie. Je moet lef en doorzettingsvermogen hebben. Er zullen veel mensen tegen je zeggen dat het toch niet lukt. En als de innovatie er eenmaal is, zullen mensen het ook niet direct oppakken. De markt kent het immers nog niet. Vooral Nederlanders zijn risicomijdend. We zijn een creatief en ondernemend volkje, we kunnen onafhankelijk nadenken, maar we zijn traag in het oppakken van nieuwe dingen.

Voor nieuwe dingen heb je bovendien anderen nodig en moet je samenwerking aangaan. Dat hebben we niet geleerd op school. We zijn te individualistisch. In Latijns Amerika kunnen ze bijvoorbeeld goed samenwerken, maar Nederlanders zijn daar slecht in. We gunnen het elkaar ook niet snel, omdat we te hard hebben moeten vechten voor de plek waar we nu zitten. We zijn nuchter en blijven lang onze oude vaste patronen volgen. Bovendien gaat je kop eraf als hij in Nederland boven het maaiveld uitsteekt. We dragen elkaar niet op handen, maar we bekritiseren elkaar eerder.

ST080517_adv_twitter_Elon-Musk_440x340px

In Amerika juichen ze innovaties toe, in Nederland moet je vooral gewoon doen, dan doe je al gek genoeg en vooral niet naast je schoenen lopen. In Frankrijk worden overwinningen grootst gevierd. Kijk naar bouwwerken als de Arc de Triomphe en de prestigieuze Champs-Élysées, dat zie je in Nederland echt niet.

Het is alom bekend dat je een innovatie het best in Nederland kunt testen, want als de Nederlanders mee gaan, dan is de rest van Europa een eitje. Dus je hebt ook nog eens een lange adem nodig als je in Nederland wil innoveren. En toch is het noodzakelijk. Twee van de drie organisaties bevestigen dat ze niet overleven als ze niet op tijd innoveren, terwijl maar 33% van de bedrijven bezig is met vernieuwing en 50% van de bedrijven helemaal niets doet aan innovatie. Hoe komt dat?

Één van de redenen is dat we te zwaar belast zijn met alle dingen die we moeten doen op een dag; als werknemer, als ceo, als DGA en als ondernemer. Om te innoveren moet je vrij en onbelast kunnen nadenken, zonder de druk van de alledaagse dingen. Maar de allerbelangrijkste reden is dat onze hersenen niet klaar zijn voor innovatie.

Erik_Scherder

Onze manier van denken zit zo in elkaar dat we denken in vaste patronen. Dat komt door onze achtergrond, opvoeding en opleiding. We zijn getraind in analytisch denken. We zien iets, analyseren iets, vormen een mening, beargumenteren de mening en laten die mening vervolgens niet meer los.

We zoeken continu naar rust en veiligheid, omdat we al teveel aan ons hoofd hebben. Daarom volgen we vaste patronen en mijden we teveel keuzemogelijkheden. Zo hebben we bijvoorbeeld 36 miljoen mogelijkheden om ons op een andere manier te kleden tot aan onze dood, maar daar maken we geen gebruik van. We beperken onze mogelijkheden tot maximaal 20 keuzes. Van die kledingcombinaties weten we dat het lekker zit, warm is en goed staat, dus we hoeven ook niet verder na te denken over andere kledingcombinaties, en kunnen ons weer focussen op andere problemen. Het kost ook teveel moeite om onze mening te veranderen. Denk aan een renovatie van de weg dichtbij je huis. Je bent zo gewend om die weg naar huis te nemen, dat je steeds vergeet dat de obstructie er is. Dat komt omdat je gewend bent om vaste patronen te volgen. De introductie van de eerste mobiele telefoon kostte ook een paar jaar. De early adopters kopen hem als eerste en langzaam aan komt de rest van het publiek.

Einstein

‘Problemen los je ook niet op binnen het kader waarin ze zijn ontstaan’, zei Albert Einstein ooit. Wat je kunt doen is jezelf te trainen in het doorbreken van je eigen patronen. Dat begint al in de ochtend door elke dag een ander ritueel te volgen. Begin niet steeds eerst met het aantrekken van je linker sok. Neem niet altijd dezelfde weg naar huis. Ga eens op de fiets, ga met de trein, spreek elke week met andere mensen af die niet precies dezelfde achtergrond en visie hebben. Je leert van deze mensen. Doe elke week iets totaal anders dan wat je gewend bent. Ga een keer vliegen met een zweefvliegtuig, leer paardrijden, doe iets anders, stel jezelf open voor nieuwe dingen. Je zult zien dat je hersenen zich langzaam gaan openstellen voor out of the box denken.

Wil je graag innoveren? Ga dan meer samenwerkingen aan met jonge frisse talenten. Lees meer boeken over trends, bestudeer nieuwe business modellen en ontwikkelingen in de markt. Lees kranten en vakbladen. Praat met veel verschillenden mensen, waaronder leveranciers, je klanten, futurologen, trendsetters en anders denkenden.

Ga op zoek naar het DNA van je organisatie en koppel dit aan een megatrend, de latente behoeften van je doelgroepen en los een maatschappelijk probleem op. Kijk voor meer tips op www.heteivancolumbus.net

ST260417_E-flyer-event_Algemeen_NL

This entry was posted in Disruptief, Innovatie. Bookmark the permalink.
US
Add Comment Register

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Comment Spam Protection by WP-SpamFree