‘Kunst geeft geen antwoorden. Kunst stelt kritische vragen.’

Schermafbeelding 2015-11-09 om 16.44.52We hebben intuïtief conceptdenker, Joep van Lieshout gevraagd naar zijn werkwijze om tot een goed concept te komen. Deze week is het interview met Joep op Het ei van Columbus geplaatst. Het werk van Joep verhoudt zich tussen autonome kunst, design en architectuur. Veel van zijn werk gaat over politiek en macht, over leven en dood en over de keuzes die mensen maken. Zijn werk pakt toeschouwers bij de lurven en drukt hen met de neus op de vaak pijnlijke feiten. Wil je weten wat Joep beweegt, lees dan onderstaand artikel.

Hoe komt het dat Nederlandse ontwerpers conceptueler zijn dan buitenlandse ontwerpers?
‘Volgens mij zijn ze niet conceptueler maar proberen ze vooral grappiger te zijn. De Design Academie is heel conceptueel maar ook heel grappig, er is altijd iets leuks aan, iets luchtigs, iets wat anders is of iets nieuws. Ik denk dat design wel conceptueel is, maar ook ludiek. Het is een gimmick. Je hebt een product waar een verhaaltje bij zit dat ook goed is te vermarkten. Bij conceptdenken denk ik veel meer aan het hebben van een filosofie en overtuiging. Een concept heeft te maken met een idee en een strategie. Nederlands design zou ik eerder als gewiekst, kritisch of met een boodschap typeren en die boodschap zit erachter omdat het verkoopt.’

Bij jou zit die verkoopgedachte er helemaal niet achter.
‘Ik ben geen ontwerper, maar een kunstenaar. Ontwerpers maken iets onder andere omdat iemand anders dat wil, maar een kunstenaar doet dat niet. In mijn werk zitten ook boodschappen, maar dat zijn er zoveel en die zijn zo tegenstrijdig dat je er eigenlijk niets meer van snapt. Mensen moeten bij mijn werken zelf maar kijken welke boodschap ze eruit willen halen. Als je zegt het gaat over vrijheid, vrijheid van ethiek en moraal, dan is het vrijheid. Mijn werk gaat over duurzaamheid, wegwerpcultuur, heroïsme, balans tussen arbeid en materiaal, monumenten voor religie, vervuiling, machtsstructuren, een nieuwe industriële revolutie, religie en gevangenissen. Daarbij gaat het ook over de positie van het individu in de samenleving en de normen en waarden in die samenleving. Die staan allemaal tegenover elkaar. Wat ik maak is een combinatie van waar ik zin in heb en wat mogelijk is. Ik bedenk ongeveer honderd keer meer dan ik kan uitvoeren, daarom kan ik ook kiezen wat ik uitvoer. Intuïtie iets waar ik op drijf, verder is passie heel belangrijk. Natuurlijk hou ik er wel rekening mee of het verkoopbaar is. Er zijn heel veel zaken die meespelen, soms maak ik dingen die geen hond wil hebben, maar soms moet ik ook dingen maken die verkopen. Maar alle keuzes worden intuïtief genomen. Kunst geeft ook geen antwoorden, kunst stelt kritische vragen.’

Heb je wel bepaalde doelen die je probeert te bereiken met jouw werk?
‘Ik maak dingen altijd intuïtief. Het gebeurt wel dat dingen vaker terugkomen omdat ik er geïnteresseerd in ben, zoals organen, fabrieken of landbouw en veeteelt. Dat laatste heeft een post apocalyptische kant en daarbij ben ik gek op openluchtmusea, dus vind ik het leuk om dingen die daarmee te maken hebben te bouwen. Ik zie ook een koppeling tussen de industriële en de veeteelt, alles wordt weggemoffeld en mensen willen alleen de mooie dingen nog zien. De echte ambacht gaat weg uit Nederland, we willen onze handen daar niet meer vuil aan maken. Ik wil met name de zware industrie weer terugbrengen om te laten zien dat alles wat er is, niet vanzelfsprekend is. Dat is ook waar ik door geïnspireerd ben geraakt voor “Het Nieuwe Labyrint der Stammen”.’

Hoe komt een installatie of werk van jou tot stand?
‘Ik maak iedere dag heel veel tekeningen, een aantal daarvan scan ik in en een aantal gooi ik weg. Zoals ik al zei heb ik elke dag veel ideeën, zoveel dat ik ze niet allemaal kan uitvoeren. De keuze of ik mijn schetsen ga scannen of niet en of ik mijn ideeën ga uitwerken of niet maak ik intuïtief en dat wil ik graag zo houden. Ik word erg geïnspireerd door fabrieken. Ik kom regelmatig in het Ruhrgebied, daar heb je veel oude fabrieken staan en die hebben mij bijvoorbeeld geïnspireerd voor de installatie van de Technocrat. De sfeer die daar hangt is heel bijzonder.’

Voor het complete interview met Joep en andere denkers als: Frank Tjepkema, Daan Roosegaarde, Rob Wagemans, Erik Kessels, Jan Jansen en Erwin Olaf word je lid van Het ei van Columbus. Het boek met de methode om tot een goed concept te komen! Word lid en je kunt meelezen, de methode testen en je ervaringen delen! Lees hier het volledige interview.

This entry was posted in Boeken/artikelen, Brainstorm, Disruptief, Fenomenale concepten, Innovatie, Methode conceptdenken, Uncategorized and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.
US
Add Comment Register

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Comment Spam Protection by WP-SpamFree