‘A cup of concept': innoveren met disruptief denken

Schermafbeelding 2015-09-09 om 15.41.12
Als gevolg van de economische crisis zoeken veel bedrijven nieuwe markten of moeten vernieuwen om het hoofd boven water te houden. Maar als de financiële middelen op dreigen te raken is men niet snel geneigd een nieuw pad in te slaan, laat staan om over vernieuwing na te denken.

Vooral voor grote bedrijven is het moeilijk om te innoveren. Alles in de fabriek is op elkaar afgestemd, zodat wijzigingen niet of nauwelijks doorgevoerd kunnen worden. Dutchlabel is gespecialiseerd in conceptdenken oftewel out of the box. Met concept-denken kun je je bedrijf innoveren door te kijken naar megatrends, latente behoeften van doelgroepen, relevante maatschappelijke issues en het DNA van je bedrijf daaraan koppelen, zodat je weer waarde gaat toevoegen aan de samenleving.

Onbetaalbare zorg

Stel je bent een producent van levensmiddelen. De trend is meer behoefte aan puur en gezond voedsel en minder behoefte aan kant en klare producten met toevoegingen die minder gezond zijn. Als je ook weet dat de Nederlandse economie jaarlijks gemiddeld met 1 procent groeit en de zorgkosten met 4 procent en de zorg dus over een aantal jaren onbetaalbaar wordt, dan weet je dat hier een groeimarkt ligt. Bij de kassa in de super-markt liggen vaak aanbiedingen die we wel kopen maar niet nodig hebben. Van de meeste merken zijn er niet één of twee, maar liggen er wel acht producten in het schap. Bijna hetzelfde, maar met een ander smaakje. Veel en meer, maar niet meer toegevoegde waarde voor ons als mens. Waarom zouden we het niet omdraaien? Als we disruptief denken toepassen, dan scannen we voortaan niet de producten, maar de mensen die binnenkomen. Wat hebben we echt nodig als mens? Welke vitaminen en mineralen ontbreken er in ons lichaam? Dat is bij elk mens anders. Uit onderzoek blijkt dat je bij een vitamine- of mineralentekort gewoon door blijft functioneren, maar over tientallen jaren krijg je ineens een ernstige ziekte. Dat had voorkomen kunnen worden door er nu iets aan te doen. Helemaal met het oog op de onbetaalbare zorg is nú het moment om actie te ondernemen. Waarom is er geen scan bij de supermarkt die scant of je een tekort hebt aan vitamine C of ijzer? Dan kun je direct doorlopen naar de sinaasappelen of een biefstuk halen. Dat is toegevoegde waarde bieden en iets betekenen voor de samenleving waar iedereen iets aan heeft.

Voetballen voor licht

Een voetbalproducent zou bijvoorbeeld voetballen kunnen ontwikkelen die zichzelf opladen tijdens het voetballen. Kinderen in ontwikkelingslanden kunnen dan de hele dag lekker buiten voetballen en ‘s avonds steken ze een lamp in de voetbal en kunnen ze hun huiswerk maken, zelfs als er verder geen elektriciteit is. Dat bedoelen we met het leveren van toegevoegde waarde.

A cup of concept

Dutchlabel gaat brainstormsessies organiseren met out of the box-denkers en zorgt ervoor dat bedrijven verder kunnen groeien en weer echt onderscheidend zijn en betekenis geven aan de samenleving. Eén van de thema’s die opgepakt wordt is De zorg betaalbaar maken. Er worden internationale retailers, zorgverzekeraars, technische bedrijven, universiteiten en andere zorgleveranciers aan elkaar en aan disruptieve denkers gekoppeld om gezamenlijk innovatieve concepten te ontwikkelen. De deelnemende bedrijven mogen gebruik maken van de ontwikkelde concepten. Een bedrijf kan zelf ook een ander vraagstuk indienen waar de disruptieve denkers oplossingen voor kunnen bedenken.

Doe mee, innoveer je bedrijf en voeg betekenis toe. Kijk voor meer informatie op www.acupofconcept.com en schrijf je daar meteen in of stuur een mailtje: info@acupofconcept.com

 

This entry was posted in A cup of concept, Brainstorm, Disruptief, Dutchlabel, Gezondheidszorg, Innovatie, Trends, Zorg, Zorgkosten and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.
US
Add Comment Register

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Comment Spam Protection by WP-SpamFree