Waarom hebben bedrijven een goed concept nodig?

Dit is een vraag waar niet iedereen meteen antwoord op heeft. Vaak wordt er ook geen aandacht besteed aan het bedenken van een goed concept vanwege de onbekendheid met concepten en vormgevers die hier geen ervaring mee hebben. Deze redenen zijn niet geheel onterecht, want het vergt extra tijd, expertise en inspanning om een goed concept te kunnen bedenken. De angst voor het onbekende is eveneens een veelgenoemde reden om af te haken. De angst bestaat uit de gedachte dat het vooral duur is en weinig concreets oplevert. Het tegendeel is echter waar. Een succesvol concept heeft een hoge economische waarde, omdat het communicatie effectiever maakt en meer resultaat oplevert voor een bedrijf.

Een goed concept werkt namelijk als een interface tussen de linker en rechter hersenhelft van een consument. De linker hersenhelft neemt informatie op en zorgt ervoor dat men een houding ten opzichte van een merk aanneemt, maar dan wordt er nog niet tot actie overgegaan. De rechter hersenhelft is gevoelig voor storytelling dat harten raakt en emotie oproept. Het activeren van het limbische brein, dat in onze rechter hersenhelft zit, activeert mensen tot koopgedrag. 95% van onze aankopen wordt door het limbische brein bepaald. Een goed concept zorgt er dus voor dat zowel de linker als de rechter hersenhelft van een consument wordt geactiveerd.

Veel bedrijven en zelfstandige ondernemers besteden weinig tot geen aandacht aan hun huisstijl en communicatie. Laat staan dat ze nadenken over het bedenken van een goed en onderscheidend concept. Het gevolg is dat er een groot omzetpotentieel blijft liggen en dit zelfs schadelijk kan zijn voor een bedrijf. De meeste bedrijven werken vanuit een beperkt perspectief op communicatie, waardoor er vaak alleen gedacht wordt vanuit verkoopresultaten en niet vanuit de passie en het verhaal achter een bedrijf.

Communiceren doe je op basis van waarden. Een effectief concept wordt gevormd door missie, visie, doelstellingen, positionering en de toegevoegde waarde van een bedrijf. Als je daarvan de essentie kunt samenvatten kom je tot een strategisch concept waarmee je jezelf onderscheidt van de concurrent. Een goed concept vertelt in één klap waar je voor staat en waarom je ertoe doet voor de wereld. Een goed concept geeft ook vertrouwen, is sympathiek en wekt een behoefte op waardoor mensen sneller een belangrijke aankoopkeuze durven te maken. Die aankoop gaat vaak onbewust en ongepland. Managementgoeroe Ben Tiggelaar heeft op basis van zijn promotieonderzoek aan de VU bewezen dat slechts 5% van ons gedrag bewust en gepland is.

Bedrijven vragen zich vaak af: Hoe kan ik groeien in crisistijd? Hoe zorg ik ervoor dat klanten mij kiezen? En; Hoe krijg ik meer naamsbekendheid? Die vraag is lastiger dan het lijkt. Consumenten zien namelijk meer dan 6.000 reclameboodschappen per dag. Slechts 2% wordt opgemerkt en minder dan 0.1% heeft impact. Het is dus erg moeilijk om op te vallen in zo’n informatieoverload. Dat lukt alleen met een goed concept, waarbij de boodschap eerder opvalt, sneller wordt begrepen en langer blijft hangen.

Het eerste wat mensen opvalt bij een communicatieuiting is vaak de foto of illustratie. Beelden worden zes keer sneller begrepen door de hersenen dan tekst. Beeld is dus heel belangrijk. Het moet je raken. Daarna ben je pas bereid om de boodschap tot je te nemen. Bovendien leven we in een tijd waarin aandacht een schaars goed is. Mensen hebben geleerd om te zappen. Een beeld en boodschap dat uit meerdere lagen bestaat zet onze hersenen aan het denken. Dat is precies wat een goed concept beoogd.

Niet schrikken. Je bedrijf is al een concept! Het is alleen een ruwe diamant die nog gepolijst moet worden, zodat hij gaat stralen en iedereen hem ziet en wil hebben. Het belangrijkste is je voelhorens open te stellen. Ga op zoek naar je eigen onderscheidend vermogen, naar wat er leeft in de maatschappij en haak daar op in. Probeer te onderzoeken waar mensen behoefte aan hebben. Maak nieuwe combinaties, zodat er synthese ontstaat en er weer nieuwe, bijzondere dingen uit voortvloeien, zodat je uitstijgt boven de massa. Kortom: denk anders, doe anders. Maak van je bedrijf een waardevol concept.

Meer weten over conceptdenken? Lees dan ons boek “Het ei van Columbus”, de beste methode voor een goed concept of kijk op ons platform over conceptdenken: www.eggofcolumbus.net

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.
US

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

WP-SpamFree by Pole Position Marketing