Wat is een concept of conceptdenken eigenlijk?

Het woord concept heeft vele betekenissen zoals; plan of opzet, ontwerp, voorstelling, opvatting of gedachten en ruwe schets. Een concept is niet hetzelfde als een idee, maar het kan er wel mee samenvallen. Waar een idee één enkel denkbeeld is, vat een concept meestal meerdere denkbeelden samen. Een echte definitie voor het woord concept bestaat eigenlijk niet. Iedereen heeft daar weer zijn of haar eigen visie op. Verschillende conceptdenkers zijn ondervraagd over wat hun definitie van een concept is. Zo zegt Goos Geursen: ‘Een concept is een idee met een duidelijke mening, waaraan visie en doelstellingen van het bedrijf of product ten grondslag liggen’. Lidewij Edelkoort beschrijft het als: ‘Een uitgangspunt van een gedachtestroom’. Broekman en Broekman zegt weer: ‘Het concept is het uitgangspunt voor de uitwerking en vormgeving van een product’.

Een concept kan worden gezien als een kapstok, waar je alles aan op kunt hangen. Het moet toegevoegde waarde hebben en het liefst iets toevoegen aan het beter of mooier maken van de wereld. Het moet mensen inspireren. Een communicatieconcept trechtert unique selling points en emotional selling points van een positionering, visie en missie en zet deze om in een onderscheidend verhaal. Het is direct begrijpelijk, raakt de doelgroepen en creëert volgers en fans. Een goed concept verwoordt de ziel van een product of organisatie en raakt de essentie van wat een organisatie beweegt of verwoord waar deze passie voor heeft.

Effectieve concepten moeten vandaag de dag aan een aantal voorwaarden voldoen, willen ze het beoogde resultaat hebben. Vroeger waren waarden als functionaliteit, argumentatie, focus en specialiteit, logica, zakelijkheid en materialisme belangrijk. Tegenwoordig zijn de volgende waarden of zintuigen essentieel om een succesvol bedrijf of product te kunnen managen:

– Design: Het ontwerp gaat verder dan de functie van het product alleen, het moet de zintuigen prikkelen.
– Storytelling: Waarmee je de emotie raakt en er een gevoel aan koppelt.
– Symphony: Het vermogen om nieuwe relaties en combinaties te maken die eerder door niemand werden gezien.
– Empathy: Dit gaat verder dan de logica en emotie en betrekt intuïtie erbij, zodat je begrijpt wat mensen beweegt en raakt.
– Play: Speelsheid, humor en luchtigheid zijn essentieel.
– Meaning: Betekenis geven aan de wereld vanuit het ‘waarom’ je iets doet. ‘Veel bedrijven weten wat ze doen, sommigen weten hoe ze het doen, maar weinigen weten waarom ze het doen’, zo legt Simon Sinek uit.

Ons denken verschuift van analytisch naar conceptdenken. Het conceptuele tijdperk, waarin we nu zijn beland, gaat om combinaties leggen tussen je linker- en je rechterhersenhelft. Beide hersenhelften zijn nodig om te komen tot de juiste context om betekenis te kunnen geven aan dingen. Met conceptdenken activeren we andere delen van de hersenen. Daarmee dragen we effectievere oplossingen aan voor de ingewikkelde problemen van vandaag.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.
US

2 Responses to Wat is een concept of conceptdenken eigenlijk?

  1. mijneigenconcept says:

    Conceptdenken begint met het loslaten van een fixed mindset.
    Growth and colourful mindset is het sleutelwoord.

    • monique@dutchlabel.nl says:

      Dag Marga,
      Je hebt helemaal gelijk. Het begint met het loslaten van een fixed mindset. En dan te bedenken dat ik een heel boek heb geschreven over de beste methode voor een goed concept. Toen ik alle conceptdenkers interviewde over hun beste methode kreeg ik steevast te horen… methode!… er is geen methode! In ieder geval heb ik hun manier van conceptdenken geanalyseerd en kwam uit op “the best practices” waar elke andere conceptdenker wat aan heeft. Maar je hebt helemaal gelijk. De beste methode is los te laten wat je hebt geleerd en open te staan voor de kosmos…

Add Comment Register

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Comment Spam Protection by WP-SpamFree